fbpx

Valmentajasi

Valmentajanasi haluan auttaa sinua ottamaan ohjat omiin käsiisi hyvinvointisi suhteen. Autan sinua löytämään juuri sinulle sopivan ruokavalion, jonka avulla ylläpidät ja edistät terveyttäsi loppuelämäksesi. Autan sinua myös löytämään sinua motivoivat tavat liikkua sekä tilanteeseesi sopivat tavat palautua, jotta voit paremmin ja energiaa riittää vielä työpäivän jälkeenkin.

Oma tarinani

Maalaistyttö Pohjois-Savosta

Olen lähtöisin pieneltä maatilalta Pohjois-Savosta. Lapsuuteni vietin vuoroin heppaleikeissä muiden tyttöjen kanssa, vuoroin jalkapallo- tai jääkiekkopeleissä poikien kanssa.

Maalaisjärki on valmennuksessani mukana edelleen. Jokin aika sitten muistin miettineeni nuorena opiskelijana kotona käydessä, että miksi koko ajan ollaan syömässä jotain? Myöhemmin oivalsin, että säännölliset tauot ja välipalat auttavat jaksamaan vaikka maatilalla päivät ovat pitkiä ja työ raskasta. Nykyään moni aivotyötä tekevä paahtaa päivänsä putkeen ilman kunnollisia taukoja, mutta samalla tavalla aivot tarvitsevat taukoja kuin lihaksetkin.

Opiskelua ja insinöörielämää

Lukion jälkeen muutin Tampereelle opiskelemaan. Teekkarielämä ja sen ohessa mm. kansainvälinen AIESEC-järjestötoiminta veikin mennessään lähes 10 vuodeksi ennen kuin valmistuin elektroniikan diplomi-insinööriksi. Pääaineenani oli elektroniikan terveys- ja ympäristönäkökulmat, jotka olivat siihen aikaan kovasti pinnalla.

Luonto ja ympäristö ovat tärkeitä arvoja elämässäni vieläkin. Luonto erityisesti palautumisen edistäjänä ja mielen rauhoittajana. Ympäristöasiat ovat myös lähellä sydäntäni ja elämäntavoillani koitan mahdollisuuksien mukaan vähentää omaa ympäristökuormitustani.

Lapset ja suunnanmuutos

Kohta valmistumisen jälkeen jäin äitiyslomalle. Tunsin että pienten lasten kanssa kotona vietetty aika oli tärkeää, joten olin vanhempainvapaalla molempien lasten kanssa reilut 2v. Vanhempainvapaan aikana toimin vertaistukiryhmien vetäjänä ja aktiivina Tampereen Napapiirillä. Vertaistukiryhmät ja kantoliinaopastukset olivat tärkeää työtä kotona olon vastapainoksi.

Ennen lapsiakin terveellinen ruokavalio oli kiinnostanut minua, karppausbuumin aikana kokeilin vhh-ruokavaliotakin jonkin aikaa. Varsinainen sysäys ottaa enemmän selvää asioista alkoi kuitenkin vasta toisen raskauden jälkeen todella sitkeiden raskauskilojen tiputtamisesta. Ostin verkkovalmennuksen, jonka aikana paino putosi, mutta yksipuolinen ruokavalio alkoi tökkimään jo ennen kuin koko 10 viikkoa oli edes kulunut.

Seuraava kokeilu oli Optimal Performancen puolen vuoden valmennus, joka olikin jo paljon parempi kokonaisuus. Siinä saimme joka viikko yhden uuden tehtävän/tavoitteen, joiden kautta oikeasti opetettiin syömään terveellisesti, mutta silti rennosti ja otettiin huomioon paljon muitakin asioita hyvinvoinnista kuin ruoka ja kuntosali.

Kun sitten tuli aika miettiä työelämään palaamista, huomasin että hyvinvointi, ravitsemus ja ihmisten auttaminen kiinnostivat enemmän kuin aiempi ammattini. Kun yleinen työtilanne vielä oli melko huono, päätin lähteä opiskelemaan uutta.

Matka yrittäjäksi ja valmentajaksi

Seuraavien vuosien aikana suoritin ravitsemus- ja lääketieteen opintoja avoimessa yliopistossa, funktionaalista lääketiedettä Paula Heinosen Terveyden tukipilarit ja FLT-kursseilla. Huomasin kuitenkin, että pelkkä ravitsemustieto ei riitä kovin pitkälle, vaan tarvitaan osaamista myös liikunnasta, joten PT-opinnot olivat luonnollinen jatko opiskelulle.

Koululääketieteen ja funktionaalisen lääketieteen näkemykset eroavat toisistaan joiltakin osin. Koen kuitenkin, että itselleni on ollut paljon hyötyä molempien näkökulmien opiskelusta. Pidän valmennuksissa lähtökohtana tieteellistä tietoa ja tutkimusta, mutta funktionaalisen ravitsemuksen lähestymistapa, jossa ihminen kohdataan ja on aikaa kuunnella, on erittäin hyödyllinen. Elämäntapasairauksiin ja muihin kroonisiin sairauksiin, esim. astmaan tai reumatauteihin ei ole olemassa parantavaa hoitoa, joten elämäntavat ovat tärkeä keino vaikuttaa oireisiin.

Opiskelujen ohessa tein valmennusta harjoitteluna ja parin yrittäjäkurssin jälkeen rohkaistuin perustamaan oman yrityksen loppuvuodesta 2017. Siitä lähtien olen toiminut täysipäiväisenä yrittäjänä.

Asiakastyössä huomasin kuitenkin jälleen, että on ihmisiä, joilla ruokavalio ja liikunta ovat kohtuullisen hyvällä mallilla, mutta silti jokin on pahasti pielessä. Uni ja palautuminen olivat siis seuraava kiinnostuksen kohteeni. Palautumisen mittaaminen sykevälivaihtelua mittaamalla osuu hyvin myös insinööritaustani kanssa yhteen ja 2019 vuoden aikana suoritin Tampereen kesäyliopistossa myös palautumisohjaajakoulutuksen, jossa palautumisen teoriaan ja käytäntöön perehdyttiin vielä paremmin.

Koulutuksen myötä pystyn auttamaan asiakkaitani löytämään itselleen sopivimmat keinot palautumiseen ja oman kehon tarpeiden kuunteluun. Ohjaan myös palautumisohjelmia erilaisille ryhmille ja yrityksille. Palautuminen on ihmisen perustarve ja vaatii aktiivisia tekoja kuten muukin hyvinvoinnin parantaminen.

Valmennus nyt

Tällä hetkellä autan asiakkaitani siis laajalla skaalalla fyysisen hyvinvoinnin saralla. Ravinto, liikunta, uni ja palautuminen vaikuttavat kaikki toinen toisiinsa ja yhden palikan kaatuessa myös toiset ovat vaarassa. Haluan osoittaa asiakkailleni, että hyvinvointi on omasta kehosta välittämistä, ei sen ruoskimista tai kurittamista turhilla rajoituksilla tai kielloilla. Hyvinvointi on pieniä tekoja ja oman itsensä kuuntelemista. Hyvinvointi on rentoutta ja huolettomuutta, pystyvyyttä ja vahvuutta.

Valmennuksessani lähtökohtina ovat yksilöllisyys ja terveyden edistäminen, unen ja palautumisen parantaminen sekä tietenkin terveellinen ravinto. Liikunta ja lepo tulisi olla tasapainossa muun elämän kuormituksen kanssa. Rankalle harjoittelulle on paikkansa, mutta välillä tarvitsemme myös lempeämpää liikettä. Silloin kun psyykkinen kuormitus on raskasta, täytyy fyysiseltä puolelta hellittää, ei päinvastoin. Raskas aivotyökin vaatii palautumista, ei yhtä rankkaa treeniä.

Tärkeintä hyvinvoinnissa on ennaltaehkäisy, jotta mahdollisimman monelta sairaudelta vältyttäisiin. Ennaltaehkäisyn tärkeyttä ei voi riittävästi korostaa myöskään ylikuormitustilanteissa. Jos stressin määrään ei juuri nyt pysty vaikuttamaan, täytyy lisätä ja parantaa palautumista. Uni ja palautuminen ovatkin nykyään esillä päivittäin sekä mediassa että kahvipöytäkeskusteluissa. Jokainen tietää jonkun loppuun palaneen, ylikuormittuneen tai burn outin kokeneen.

Autan sinua omaan elämäntilanteeseesi sopivin keinoin. Ota siis yhteyttä ja aloita matkasi kohti parempaa oloa ja terveyttä jo tänään!

Laita viestiä: katri@katriinkinen.fi ja varaa ilmainen tutustumiskäynti!