fbpx

Mitä saa syödä ja mitä ei?

0 Comments

Ravitsemukseen ja liikuntaan liittyvien verkkovalmennusten ruokavaliot sisältävät usein tiukkoja rajoituksia. Kysymyspalstat täyttyvät silloin kysymyksistä: Saanko käyttää tätä? Voinko syödä tuota? Millä korvaan X:n kun se ei sovi minulle?

Kun tehdään pysyvää elämäntapamuutosta, näitä kysymyksiä ei tarvitse esittää. Rajoituksia ja kieltoja parempi tapa on lisätä hyviä asioita, jolloin osa huonoista valinnoista jää tekemättä ihan itsestään. Esimerkiksi, kun syöt riittävän usein ja riittävän isoja annoksia, kiljuvaa nälkää, johon on pakko saada ensimmäinen käteen osuva herkku, ei useinkaan tule ja pystyt valmistautumaan seuraavaan ateriaan paremmin. Jos jätetään pois laskuista selkeät allergiat, yliherkkyydet ja vatsanväänteet, voit syödä kaikkea kohtuudella. Voit käyttää kahvissa maitoa ja voit syödä myös leipää, kunhan et korvaa sillä jatkuvasti varsinaisia aterioita.

Hiilihydraateista on tehty pahis. Sitä ne eivät kuitenkaan ole.

Hiilihydraatit ja gluteeni

Hiilihydraatteja saa syödä, pakko ei ole, mutta kaikille ketodieettikään ei sovi. Terveellisyyden kannalta parempi on suosia täysjyväviljaa ja jättää sokerit ja höttöhiilarit kauppaan, mutta kohtuullisissa määrin nekään eivät pilaa kenenkään ruokavaliota. Hedelmät ovat hyviä välipaloja ja täydentävät vitamiinien ja hivenaineiden saantia. Hedelmät on parempi syödä kokonaisina kuin juoda mehuina, mutta jos lasillinen appelsiinimehua kruunaa sunnuntaiaamun brunssisi, niin juo se hyvillä mielin. Sekä hampaiden terveyden että sokerin saannin vuoksi jokapäiväinen mehujen juonti ei kuitenkaan ole hyväksi.

Gluteenittomuuden suurin hype taitaa olla jo ohi, mutta myös monet ei-keliaakikot välttelevät sitä edelleen. Keliaakikoille gluteenittomuusvillitys toi huomattavasti lisää valikoimaa kauppoihin, mutta varjopuolensakin hypetyksellä oli, kun sekaisin menivät keliaakikot ja gluteenia välttelevät, mutta eivät täysin gluteenittomat henkilöt. Nykyään erilaisista vatsaongelmista epäillään myös gliadiinia, toista vehnän sisältämää proteiinia. Jos huomaat selkeästi saavasi oireita vehnästä, tai mistä tahansa ruoasta, voi olla syytä välttää sitä, mutta turhia rajoituksia ei kannata itselleen tehdä. Suuri osa gluteenittomista tuotteista on vähäkuituista valkoista viljaa, joskin kaupoista löytyy nykyään myös kuitupitoisempia vaihtoehtoja.

Einekset ja valmisruoka voivat joskus pelastaa päivän

Valmisruoka ja einekset

Prosessoitu ruoka on demonisoitu monen toimijan taholta, mutta useinkaan ei ole selvää, mitä prosessoinnilla tarkoitetaan. Prosessointia kun on myös kotona tehtävä ruoan kypsentäminen. Einekset, lihajalosteet, valmisruoat ja leivonnaiset ovatkin ehkä se, mitä termillä useimmiten tarkoitetaan. Nykyään valmisruoistakin löytyy myös hyviä vaihtoehtoja, joskin ne usein tulevat huomattavasti kalliimmaksi kuin itse tehty ruoka. Einesruoka on kuitenkin paljon parempi vaihtoehto kuin ei ruokaa ollenkaan tai suklaalevy lounaaksi. Jos ruokavaliosi koostuu pääosin eineksistä, on totta, että varsinkin suolaa on helppo saada liikaa, samoin sokeria. Jälleen kerran, kohtuullisissa määrin ne ovat kuitenkin ok.

Valmisruokien ja puolivalmisteiden kohdalla kannattaa tarkkailla tuoteselosteita. Niissä on huomattavia eroja esim. lihapitoisuuden tai lisäaineiden määrän suhteen. Kaikki lisäaineetkaan eivät ole haitallisia, mutta yleensä kuitenkin parempi ottaa tuote, missä niitä on vähemmän kuin enemmän.

Kaikille maitotuotteet eivät sovi, useimmille ne kuitenkin ovat hyvä lisä ruokavalioon.

Maitotuotteet

Maidon välttämiseen syynä ovat yleensä vatsavaivat. Myös iho-ongelmiin ja astmaan monet ovat saaneet helpotusta maitotuotteita välttämällä. Jos maito kuitenkin sopii sinulle, voit käyttää sitä huoletta. Laktoosittomien tuotteiden valikoimakin on jo niin laaja, että laktoosi-intolerantti löytää itselleen sopivat tuotteet helposti. Maitotuotteista parhaita on maustamaton jogurtti, jota voit käyttää monipuolisesti sekä ruoanlaitossa että aamu- väli- tai iltapalana erilaisten lisukkeiden kanssa.

Kaikissa maitotuotteissa, erityisesti jogurteissa, vanukkaissa, rahkoissa ja erilaisissa proteiinituotteissa lisätty sokeri on se, mitä kannattaa välttää. Viime aikoina maustettujen jogurttien ja rahkojen valikoima on kuitenkin laajentunut huomattavasti myös sellaisilla, joissa ei ole kumpaakaan, sokeria tai keinomakeutusaineita. Näitä kannattaa kokeilla myös, jos täysin maustamaton tuote ei ole mieleesi.

Maitoa välttelevälle löytyy myös monipuolinen valikoima soija- ja kaurapohjaisia vaihtoehtoja välipalatuotteista. Jos et ole vielä kokeillut, keitä seuraavan kerran kaurapuuro kauramaitoon. Ei tarvitse pelätä pohjaan palamista, kuten maidon kanssa ja maku on todella paljon veteen keitettyä parempi.

Myös maitotuotteiden osalta ilmastovaikutukset ovat olleet paljon pinnalla viime aikoina. En itse ole tutkinut asiaa tarkemmin, mutta jos haluaa optimoida ostokäyttäytymistään ilmaston suhteen, uskoisin että kotimainen kaura on paras vaihtoehto.

Joskus rajoitukset ovat tarpeen, mutta älä tee niitä itsellesi suotta. Kokeile ennemmin lisätä kasviksia, hedelmiä, täysjyvää ja laadukasta proteiinia ja kokeile, mitä tapahtuu. Alla olevasta linkistä voit lisäksi tilata ilmaisen oppaan 10 periaatetta hyvään ravitsemukseen. Oppaasta saat selkeät raamit, joita noudattaa parantaaksesi ruokavaliotasi ilman turhia rajoituksia ja kieltäytymistä.

Categories:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *