fbpx

Elämäntapamuutoksen ensiaskeleet

0 Comments

Haluatko tehdä pysyvän muutoksen ja omaksua terveelliset elämäntavat loppuiäksesi?

Elämäntapamuutos ei tarkoita, että sinun täytyy kieltäytyä kaikista herkuista tai aloittaa saman tien neljästi viikossa lenkkeily tai kuntosali. Aloittaa voit myös hyvin pienesti, tai jos paukkuja ja innostusta riittää niin miksei isostikin. Riski innon lopahtamiseen on silloin suurempi, mutta monet ovat onnistuneet myös tekemään täyskäännöksen. Yksi asia on kuitenkin varma, elämäntapamuutos on matka, jonka varrelle osuu hyviä ja huonoja hetkiä, parempia ja penkin alle menneitä päiviä ja vähän sinne päin -viikkoja. Huonosti mennyt viikkokaan ei tarkoita epäonnistumista, vaan niin kuin millä tahansa matkalla, välillä on kiivettävä ylämäkeen, jotta näkee taas miten mahtava maisema sieltä avautuukaan.

Askel 1 – Voimavarat ja tuki

Ihan ensimmäiseksi mieti, millaiset edellytykset sinulla on muutokselle juuri tässä hetkessä. Minkä verran sinulla on voimavaroja panostaa muutokseen? Onko lähiympäristösi muutosta tukeva ja kannustavatko läheiset ihmiset sinua? Vai onko työpaikalla, kotona tai muualla jatkuvasti tarjolla houkutuksia, teetkö ylipitkää päivää, onko sinulla huolia, jotka kuormittavat jatkuvasti? Tai nukutko huonosti pienten lasten, kivun tai muun syyn takia? Mitoita omat askeleesi oman tilanteesi mukaan. Muutoksen voi ja se kannattaa aloittaa, vaikka voimia olisi juuri nyt vain vähän. Pienelläkin muutoksella voi olla iso energiaa lisäävä vaikutus ja sen myötä jaksat paremmin seuraavan askeleen.

Askel 2 – Helpota muutosta arjessa

Mieti myös miten itse voisit parantaa muutoksen edellytyksiä? Löytyykö kaapeistasi enemmän herkkuja vai kasviksia? Voisitko helpottaa kotijumpan tekemistä järjestämällä olohuoneeseen tilaa ja välineet mahdollisimman helposti saataville? Vaihtaisitko Netflix-tilauksen kuntosalijäsenyyteen tai joogakorttiin?

Askel 3 – Aseta tavoite

Mieti itsellesi tavoite. Se on hyvä olla konkreettinen, esim. “Jaksan nousta portaat puuskuttamatta.” tai “Pystyn juoksemaan x km.” tai “Pääsen irti sokerikoukusta.” Tavoitteen on hyvä olla myös realistinen, mutta kuitenkin riittävän motivoiva.

Askel 4 – Opettele uusi tapa

Seuraavaksi mieti, mitä sinun tarvitsee tehdä eri tavalla päivittäin, jotta tavoitteeseen on mahdollista päästä. Esim. portaiden nousu puuskuttamatta muuttuu helpommaksi joka kerta kun nouset portaita. Tämän perusteella aseta itsellesi uusi tapa opeteltavaksi, eli jokin yksittäinen asia, jota sitoudut noudattamaan joka päivä. Porrasesimerkissä tehtävä voisi olla siis: kävelen joka päivä portaat kotiin/töihin.

Jos tavoitteenasi on jaksaa juosta 5km, päivittäinen tehtäväsi ja uusi tapa voisi olla noudattaa 3x viikossa juoksuohjelmaa, jossa aluksi enemmän kävellään ja juostaan vain pieniä pätkiä ja pikkuhiljaa juoksumatkaa kasvatetaan.

Jos haluat muuttaa ruokavaliotasi, aamiaisesta on hyvä aloittaa. Opeteltava tapa voi olla esim. “Syön proteiinipitoisen aamiaisen.” tai “Syön 3-4 tunnin välein.” tai “Juon 2l vettä päivässä.”

Tämän jälkeen voit unohtaa hetkeksi isomman tavoitteen ja keskittyä vain jokapäiväiseen tekemiseen. Tee vaikka jääkaapin oveen lista, johon merkitset itsellesi joka päivä noudatitko uutta tapaasi. Valitse itsellesi myös palkinto viikon tai vähintään kahden viikon onnistumisista. Jokaista onnistumista on syytä juhlia! Muutaman viikon jälkeen tavasta alkaa tulla rutiini, jota toteutat ilman, että se vaatii suuria ponnisteluja. Olet siis omaksunut uuden, terveellisemmän elämäntavan. Ja vaikka opeteltu tapa joskus syystä tai toisesta katkeaisi, siihen on tilanteen salliessa myöhemmin taas helpompi palata. Kaikille meille tulee elämässä eteen erilaisia tilanteita, joissa joudumme menemään sieltä, missä aita on matalin, mutta todennäköisesti ainakin osa opituista rutiineista säilyy silloinkin ennallaan.

Ota siis rohkeasti ensimmäinen askel loppuelämän mittaisella matkallasi!

Categories:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *